Sommige lezers zuchten al bij het woord ‘ontruimingsoefening’. Waarom? Ervaren deze lezers weerstand van leerlingen en docenten of heeft de weerstand betrekking tot het ‘verspillen’ van uw eigen tijd?
Over het algemeen zijn scholen het over veiligheid wel eens. Veiligheid is belangrijk en slachtoffers moeten worden voorkomen. Maar hoe kunt u tegen ontruimingsoefeningen zijn wanneer u dit in- of extern uitdraagt? Natuurlijk zijn er ook veel mensen die een ontruimingsoefening wel belangrijk vinden. Ook dan is het goed om er even bij stil te staan. Wellicht breng ik u op nieuwe ideeën.
Reden genoeg om ontruimingen te oefenen
Laten we bij de basis beginnen. Waarom zijn ontruimingsoefeningen zo belangrijk?
Om dit uit te leggen, neem ik u mee naar een schoolpand vol rook. Om slachtoffers te voorkomen, is orde en rust in deze situatie erg belangrijk. Leerlingen en docenten kunnen elkaar niet meer zien, maar moeten zich wel rustig naar de nooduitgang verplaatsen. Door een ontruimingsoefening te organiseren, maakt u iedereen bewust van de vluchtroutes.
Tijdens de oefening merkt u misschien weinig van de voordelen, maar tijdens een echte brand heeft u er zeker profijt van. Wanneer u meerdere oefeningen uitvoert, wordt het resultaat al snel zichtbaar. Een ontruiming verloopt steeds sneller naarmate er meer oefeningen worden uitgevoerd. Evalueer daarom iedere ontruimingsoefening.
In de praktijk blijkt dat mensen tijdens een ontruimingsoefening vaak de deur nemen waardoor ze naar binnen zijn gekomen. Zonde, want nooduitgangen maken het veel eenvoudiger om snel de verzamelplaats te bereiken. Tijdens ontruimingsoefeningen maakt u uw leerlingen en docenten bewust van deze uitgangen.
Een ontruimingsoefening voorkomt niet alleen slachtoffers, maar is bovendien verplicht bij de Arbo. U moet minimaal 1 keer per jaar een ontruimingsoefening houden. Vaker mag natuurlijk altijd.
Daarnaast is het goed om los van de ontruimingsoefening regelmatig alle vluchtroutes langs te gaan. Doordat leerlingen vaak van plek wisselen, is het van belang dat ze iedere route kennen.
Weerstand en bewustzijn rond ontruimen
Kent u ook docenten die nooit mee willen werken aan een ontruimingsoefening, terwijl anderen juist heel joviaal zijn? Heeft u wel eens gevraagd waarom het eerste groepje dit gedrag vertoont? Om het probleem op te kunnen lossen, is het belangrijk om te begrijpen waar de weerstand vandaan komt.
Zowel docenten als leerlingen dienen zich bewust te zijn van het belang van brandveiligheid. In een eerder blog, ‘7 tips voor een snelle ontruiming op scholen’, gaf ik al enkele tips om weerstand weg te nemen en bewustzijn te creëren. Hieronder vindt u een korte herhaling van de punten.
- Neem de input van leraren voor een ontruimingsoefening mee
- Organiseer een thema-avond over brandveiligheid
- Organiseer een dag over brandveiligheid voor de leerlingen
- Organiseer een table-top ontruimingsoefening
- Plan ontruimingsoefeningen buiten toetsen om
- Ga het gesprek met leraren aan
- Bespreek ontruimingsoefeningen met de schooldirectie
Aandachtspunten ontruimingsoefening
Nog niet zo lang geleden bezocht ik een gebouw waar een klein podium was gebouwd, vlak voor een nooduitgang. Niet zo handig. Maar zo zijn er nog meer aandachtspunten waar rekening mee gehouden moet worden bij vluchtroutes en de ontruimingsoefening:
- Houd het ontruimingsplan actueel en geef wijzigingen in/aan het gebouw tijdig door;
- Plan minimaal 1 keer per jaar een ontruimingsoefening en vergeet deze niet te evalueren;
- Verwijder obstakels bij vluchtwegen en vluchtdeuren;
- Zorg voor stroeve vloeren en trappen, zodat niemand uit kan glijden;
- Zorg dat brandwerende deuren gesloten blijven;
- Houd vluchtwegen buiten ijs- en sneeuwvrij;
- Geef de vluchtroutes goed en duidelijk aan;
- Tref hulpmaatregelen voor leerlingen met een handicap, aangezien de liften tijdens een brand niet werken;
- Zorg dat er altijd voldoende BHV aanwezig is, ook als er iemand ziek is;
- Zorg voor een goede communicatie, gebruik bijvoorbeeld portofoons.
Leuke blog, heb weer iets bijgeleerd, ben je ook op zoek naar een nieuwe tel? groetjes
Wat een tof artikel. Wel researched. Top!
Toen ik nog in het onderwijs werkte, hoorde dat er gewoon bij: brandoefeningen. Ze hielpen echter niet tegen het feit dat de trappenhallen in de laatste school waar ik werkte, gewoon te nauw waren. Ik vraag me nu nog af hoe ze dat gebouw hebben kunnen bouwen. Ik mag hopen dat ze er iets aan hebben gedaan.